Reach For The Skies – To sprawi, że Twój mózg urośnie:)

DSC_0076

Już w poczekalni widzę, jak siedzą z dala od rodziców (często zatopionych w telefonie) i grają. Chwilę później, podczas rozmowy dowiaduję się, że właściwie żadnych ciekawszych zajęć czy zainteresowań nie mają. Brak alternatyw i rozmaite problemy sprawiają, że spędzają przed małymi i dużymi ekranami całe popołudnia, a często i noce.

Spotykając podobne rodziny średnio raz na kilka dni, mogłabym uznać, że tablety czy konsole to samo zło. Jako psycholog mam do czynienia  przecież głównie z problemami, których skutkiem bywa nadużywanie telewizji, tabletów czy smartfonów przez dzieci. Trudno wówczas mówić o zaletach grania. A przecież one istnieją!

W 2013 roku naukowcy z Berlina (Max Planck Institute for Human Development) dowiedli, że regularne granie w Mario Bros powoduje zwiększenie objętości mózgu w obszarach odpowiedzialnych m.in. za orientację przestrzenną, zapamiętywanie, planowanie strategiczne i zdolności manualne*. Dokonali tego porównując zapis rezonansu magnetycznego osób grających codziennie w powyższą grę na przestrzeni dwóch miesięcy z grupą, która nie korzysta z gier. Zaobserwowano wyraźny wzrost istoty szarej w hipokampie, móżdżku i korze przedczołowej graczy.

O pozytywnych efektach korzystania z gier komputerowych świadczą też wyniki wielu innych badań. Ich przegląd dokonany przez Isabel Granic i współautorów na łamach pisma „American Psychologist” wskazuje na korzyści w kilku sferach**:

ROZWÓJ POZNAWCZY

Gry wspomagają podzielność uwagi, wyobraźnię przestrzenną i wydajność umysłową. Usprawniają logiczne myślenie i szybkie podejmowanie trafnych decyzji.

MOTYWACJA

Rosnący stopień trudności pozwala graczowi dostrzec poprawę własnych wyników, co sprzyja wzrostowi samooceny i wytrwałości.

EMOCJE

Większość graczy sięga po gry, by poprawić sobie nastrój. Pozwala to także zrelaksować się i obniżyć poczucie lęku. Odczucie sukcesu i pozytywne emocje sprzyjają osiąganiu celów i radzeniu sobie z porażkami.

ZDOLNOŚCI SPOŁECZNE

Coraz więcej gier umożliwia dzielenie się wynikami i wrażeniami poprzez media społecznościowe, wiele też zachęca do gry w zespole, co doskonali umiejętność współpracy.

Wciąż nie wiemy, na ile zdolności zdobyte w grach przekładają się na życie codzienne – będzie to z pewnością przedmiotem badań naukowców w najbliższych latach. Aby jednak powyższe zalety przeważyły wspomniane na początku zagrożenia, warto trzymać się kilku zasad o których pisałam choćby w tym artykule.

„nie za wcześnie (przed 2 rokiem życia), nie za często (codziennie) i nie za długo (2×15  minut dziennie dla najmłodszych dzieci) oraz pod nadzorem dorosłego(…)Dobre korzystanie z tabletu oznacza również, że nie jest on udostępniany tuż przed snem oraz stosowany jako kara/nagroda lub sposób na zachęcenie dziecka do jedzenia czy korzystania z nocnika.”

Bardzo istotny jest oczywiście wybór odpowiednich gier i programów. Dla nas jako rodziców jest to temat dość nowy – nasz sześciolatek korzysta z gier od niedawna. Zawsze są to tytuły, które sami znamy i akceptujemy.

rfts_wallpaper

Kilka dni temu zostałam poproszona o recenzję gry przygotowanej przez polskie studio SteamBytes (którego ambicją jest nie marnować czasu graczy, lecz rozwijać ich kompetencje). Reach For The Skies miała swą premierę 30 czerwca 2016 roku. Jest to mobilna gra edukacyjna, którą można pobrać na urządzenia z Windowsem, Androidem i systemem iOS.

Rozgrywka polega na lataniu po rozmaitych (bardzo ładnych graficznie!) krainach kolejno balonem, sterowcem i samolotem. Przemierzając kolejne misje należy unikać przeszkód, zbierać monety i wybierać poprawne odpowiedzi na wyświetlane pytania. Tempo rośnie wraz z poziomem gry i stopniem zaawansowania. Kierowanie balonem jest dość łatwe, sterowcem – nieco trudniejsze, a lot aeroplanem to zadanie dla zaawansowanych graczy. Każdy znajdzie coś odpowiednio trudnego dla siebie. Pytania dotyczą kilku dziedzin: geografii, przyrody i wiedzy o człowieku oraz matematyki. Dodatkowo gra występuje w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.

promo_FHD_08_UI

promo_FHD_09

Poziom trudności pytań wydaje się dobrze dobrany. Te przeznaczone dla młodszych dzieci (od 6 roku życia) w większości opierają się na wiedzy nieformalnej, dla starszych (poziomy II, III i IV odpowiednio od 9,13 i 16 roku życia) – zawierają informacje zdobywane w szkole. Nie wszystkie odpowiedzi są oczywiste, co pozwala dowiedzieć się czegoś nowego i ma walor edukacyjny. Przyznam, że sama nie zawsze znam dobrą odpowiedź:)

9

promo_FHD_09

W grze zdobywa się także dodatkowe bonusy m. in. za poprawne odpowiedzi na określoną ilość pytań pod rząd czy za wylatanie określonej liczby kilometrów. Wynikami można dzielić się poprzez Facebooka, a także poprzez iOS Game Center bądź Google Play Games.

Samodzielna gra wymaga biegłości w czytaniu. Nasz sześciolatek wymaga więc asysty w odczytywaniu zarówno pytań jak i odpowiedzi (EDIT: aktualizacja gry obejmuje odczytywanie pytań przez lektora:) Dobrze radzi sobie natomiast ze sterowaniem na niższych poziomach. Dzieci starsze, jak np. ośmioletnia przyjaciółka Tymka, mogą grać w „Reach For The Skies” samodzielnie. Ola oceniła grę jako „fajną”, bez trudu odczytywała pytania i odpowiedzi.

Funkcją, która podbiła moje serce jest możliwość dodawania własnych pytań i kategorii. Pozwala ona pomóc dziecku zdobyć wiedzę potrzebną na konkretny sprawdzian w przyjemny sposób. Wystarczy, że rodzic wprowadzi do aplikacji pytania i poprawne odpowiedzi. Starsi uczniowie mogą przygotować sobie w ten sposób powtórkę materiału lub uczyć się z przyjaciółmi, tworząc pytania wspólnie albo na zmianę. Zdobywane punkty motywują do dalszej nauki i wzmacniają wytrwałość. Brzmi ciekawie, prawda?:)

Ale to nie wszystko. Wpadłam na pomysł zrobienia z gry rozrywki rodzinnej. Wraz z mężem wpisaliśmy pytania dotyczące naszych bliskich. Na przykład: „Czego użył Tata, by zdobyć sympatię mamy?” (orzeszków pistacjowych) „Jaką pierwszą płytę Mama podarowała Tacie?”. (Grammatik. Światła miasta). „Jakie było pierwsze słowo wypowiedziane przez Tymka?” (Tata!) „Co prababcia Jadzia zabierała ze sobą pracując podczas okupacji u Niemców?” (Nie chleb, nie ciepłe okrycie, tylko… pastę i szczoteczkę do zębów! ) „Kto wymyślił imię dla Ali?” – „Tymek”…

Screenshot_2016-07-07-07-45-09

Taki kreatywny sposób wykorzystania gry nie tylko pozwala poznać bliżej upodobania rodziców i dzieci czy historię rodziny, ale też zacieśnić więzi i po prostu dobrze się razem bawić. Pytania mogą stać się zachętą do snucia zabawnych opowieści i radosnych czy wzruszających wspomnień. Doskonałą okazją do naszej rodzinnej rozgrywki będzie czas wakacyjnych podróży. Już szykuję kolejne pytania, które umilą nam godziny spędzone w aucie. Urlop tuż, tuż:)

Tu pobierzecie bezpłatną, podstawową wersję gry (pakiet „Życie na ziemi”) na systemy: Android (Google Play), Windows (Windows Store) i iOS (AppStore) . Pakiety dodatkowe (m.in. geografia i matematyka) można dokupić za niecałe 8 złotych. Przyjemnej zabawy!

EDIT: Studio Steam Bytes rozszerzyło działalność o projektowanie gier VR, jednocześnie zmieniając nazwę na MythicOwl

 

* https://www.mpg.de/research/video-games-brain

** American Psychologist, Vol 69(1), Jan 2014, 66-78;

https://www.psychologytoday.com/blog/media-spotlight/201402/are-there-benefits-in-playing-video-games

Podziel się
  • Aga Zaręba

    dobry pomysł z tymi pytaniami 🙂

  • http://agumama.pl/ Agnieszka Jezierska|Agumama.pl

    Grammatik – Światła miasta? Bardzo dobry gust 🙂

    • http://www.elementarzmamy.pl/ Izabela

      Do dziś uwielbiam Eldo!

  • Find the Melody

    Bardzo dobry artykuł…ale – gdzie gry muzyczne? 😛

    • http://www.elementarzmamy.pl/ Izabela

      A takich jeszcze nie znamy:)

  • http://about.me/lavinka lavinka

    Bo to jak ze wszystkim. Ruch to zdrowie, ale sport wyczynowy to ciągłe kontuzje, a często i trwałe kalectwo. Gry rozwijają wiele umiejętności, ale nadużywane to nic dobrego. Wystarczy umiar i mądre dobieranie gier. To nie wina gier czy telewizji, że dziecko ma problemy. To wina tego, że gry i telewizja są w domu zamiennikiem bliskości i uwagi.

Polub Elementarz

Hurra chcesz mnie polubić
Hurra chcesz mnie polubić
INSTAGRAM

Chmurka

Baby Jogger City Mini Double GT; bliźniaczy jogger bliźniaki na rowerze bliźnięta ciąża mnoga; ciąża bliźniacza domowe bułki; domowe kajzerki; własne pieczywo dziecko płacze w przedszkolu; dziecko nie chce chodzić do przedszkola dzikie dzieci edukacyjna gra mobilna; gra edukacyjna na tablet etui na iPhone; poznanie wielozmysłowe Fill n squeeze; woreczki do kieszonki; jak podać papkę fotelik rowerowy gotowana marchewka gotowanie dla niemowlaka instagram jak oszczędzić na wyprawce; jak tanio wychować dziecko jak uśpić dziecko; dziecko nie chce usypiać karmienie bliźniąt; historie mam karmiących bliźnięta karmienie bliźniąt; karmienie tandemowe kiedy pierwszy tablet; kiedy kupić dziecku smartfona kołderka sensoryczna; kocyk obciążeniowy; terapia si książeczki obrazkowe; lego city; mam oko; Wiosna na ulicy Czereśniowej laktacja Lenka Komecka monitor oddechu naturalny poród bliźniąt papka marchewkowa pieluszkowe zapalenie skóry pierwsza zupka pokój dla matki z dzieckiem; tarasy zamkowe profilaktyka samobójstw; by chciało się żyć; przemoc wobec dzieci; dwuletni Marcelek rozszerzanie diety sala zabaw; konkurs z nagrodami; sala zabaw bugi; bugi lublin; zajęcia na deszczowe dni; gdy dzieci się nudzą silna wola; dieta; pociążowy brzuszek śmierć łóżeczkowa standardy opieki nad ciążą bliźniaczą; badania w ciąży bliźniaczej tęczowy kocyk; hospicjum perinatalne; wada letalna; poronienie telepatia bliźniąt; bliźniacza więź torcik ur tort dla bliźniąt Vetulani o sześciolatkach; odroczenie od obowiązku szkolnego; wystawa Lego Lublin wystawa Lego opinie zdrowe przekąski; co na drugie śniadanie łatwy placek drożdżowy; placek drożdżowy z owocami