Rozdzielać czy nie rozdzielać? Bliźnięta ruszają w świat!

bugi fwm

Rozdzielać czy nie rozdzielać? Z takim oto pytaniem mierzą się rodzice bliźniąt, gdy ich dzieci rozpoczynają karierę żłobkową, przedszkolną oraz na kolejnych etapach nauki.

Moje bliźnięta mają rok i na razie nigdzie się nie wybierają, ale gdyby tak było, z pewnością (wersja na dzień dzisiejszy) poszłyby do jednej grupy, przynajmniej do czasu szkolnego.

Odpowiedź nie zawsze jest jednak tak oczywista.

Zanim zaczniesz czytać dalej, zastanów się, czy jakiś głos w środku nie podpowiada Ci rozwiązania. To może być Twoja intuicja. Podążaj za nią.

Następnie posłuchaj głosów wokół. Czy to Twoje dzieci? One zwykle wiedzą, co dla nich dobre. Weź to pod uwagę.

Jeśli te głosy (dzieci i intuicja) są jednomyślne, odpowiedź już masz. W przeciwnym razie (lub gdy nie słyszysz tych głosów), rozważ jeszcze to:

– jeżeli pójście do żłobka lub przedszkola będzie dla dzieci pierwszym rozstaniem z rodzicami lub ukochaną nianią na dłużej, to nie potrzeba im dodatkowego stresu związanego z rozdzieleniem z siostrą / bratem (chyba, że są to dzieci, które chętnie i w każdych okolicznościach zostają bez Was u babci/cioci etc.); razem lepiej zniosą czas adaptacji;

– jeśli dzieci mają zakłócone poczucie bezpieczeństwa, przeżyły traumę lub są w trudnym momencie życia (mam na myśli przeprowadzkę, rozwód rodziców, narodziny młodszego rodzeństwa i inne sytuacje, które dziecko mocno przeżywa), to nie warto dokładać mu jeszcze rozstania z rodzeństwem;

– będąc w jednej grupie bliźnięta mają identyczne warunki środowiskowe (tak jak było do tej pory), są poddawane podobnym czynnikom zewnętrznym; dzięki temu nie ma obawy, że będą czuły się poszkodowane (nawet pozornie) „gorszą panią” czy „brzydszą salą”;

– weź pod uwagę, że trafiając do różnych grup/klas, dzieci będą miały różne nauczycielki i kolegów; może okazać się, że jedno dziecko faktycznie będzie w lepszej sytuacji niż inne i będzie miało poczucie niesprawiedliwości (a Ty – poczucie winy);

– bliźnięta często uzupełniają się i zwyczajnie siebie potrzebują; są dla siebie wsparciem (być może żłobek czy przedszkole to jeszcze nie czas na pozbawianie ich tego wsparcia?);

– bliźnięta łączy zwykle bardzo silny związek; to coś więcej niż po prostu więź między rodzeństwem; rozerwanie ich na siłę może być traumatyczne (to Ty wiesz, jak to jest u Was);

– łatwiej jest rodzicowi włączyć się aktywnie w życie grupy / klasy, gdy dzieci są razem (wszelkie wycieczki, okazje, bale, wywiadówki – będą razem i nie będziesz musiał/musiała wybierać)

– odprowadzanie dzieci do różnych grup/klas, pomoc w odrabianiu różnych prac itp. wymaga zwykle większego nakładu czasu i sił; czy nie lepiej wykorzystać to chociażby na wzmacnianie relacji w Waszej rodzinie (spacer, czytanie, rozmowę)? Jako rodzice bliźniąt i tak macie już sporo na głowie; pomyśl, czy w Waszej sytuacji to rozdzielenie byłoby obciążające;

– dzieci powinny przede wszystkim czuć się bezpiecznie; otoczone dobrą opieką i spokojne będą gotowe podejmować w przyszłości nowe wyzwania; jeżeli rozłączenie zakłóci ich poczucie bezpieczeństwa (a tak może być przy bardzo związanych, wrażliwych dzieciach) i wpłynie negatywnie na rozwój; o wszelkich zaletach bycia w różnych grupach możemy wtedy nawet nie myśleć, bo nie zostaną one wykorzystane;

– jeśli chodzi o dzieci szkolne (przedszkolne w mniejszym stopniu), może się okazać, że mają różne style poznawania świata, uczenia się, reagowania; wtedy lepiej współpracują w przypadku różnych stylów wychowania i nauczania; rozważ to, jeśli masz możliwość ocenić sposób pracy nauczycielki i wybrać odpowiednią dla każdego dziecka;

– bliźniętom będącym w jednej grupie może być na początku trudniej nawiązać nowe relacje; rozdzielenie sprzyja budowaniu przyjaźni z innymi dziećmi i posiadaniu własnych spraw, tajemnic itp.;

– rodzeństwo rozdzielone = stęsknione, czyli po powrocie do domu chętniej będą się razem bawić;

– warto rozdzielać bliźnięta nastawione bardzo rywalizacyjnie; w jednej grupie/klasie mogą sprawiać problemy, chcąc zaistnieć za wszelką cenę na tle brata/siostry;

– gdy dzieci znacznie różnią się poziomem rozwoju czy osiągnięciami, mogą mieć tendencję do porównywania się (na niekorzyść „słabszego”), a „mocniejszy” może być obciążony nadmierną odpowiedzialnością za brata/siostrę, jeśli są w jednej klasie;

– bliźnięta bywają od siebie bardzo zależne; rozdzielenie pomaga im rozwinąć indywidualność i zdolność podejmowania samodzielnych decyzji;

– argumentem za rozdzieleniem dzieci jest także wyraźna dominacja jednego nad drugim;

– czasem dzieciom (szkolnym) przeszkadza obecność brata/siostry, utrudnia skupienie się na lekcji; zwykle jednak potrafią to już same ocenić;

– bywa, że bliźnięta są zainteresowane tylko sobą nawzajem; unikają kontaktu z innymi dziećmi, nie nawiązują relacji; wtedy lepiej, gdy są w osobnych klasach; (trudno ocenić, czy problem ten występuje u dzieci młodszych niż trzyletnie, ze względu na to, że one zwykle bawią się obok siebie, a nie ze sobą);

– starsze bliźnięta bywają tak nastawione na relację między sobą, że nie potrafią podporządkować się regułom panującym w szerszej społeczności, np. w klasie; wtedy również warto je rozdzielić.

Jeżeli podejmiesz decyzję o rozdzieleniu dzieci, pamiętaj, by wspierać ich w początkach bycia osobno.

Jeśli pozostaną razem, zadbaj o to, by łatwo było je rozróżnić (inne ubrania, fryzury itp.). Dobrze, jeśli mają jakąś charakterystyczną różnicę, która pozwoli ich rozpoznać, np. Kasia ma grzywkę, lub – Hania zawsze nosi zieloną spinkę. Ważne jest, by koledzy mówili do bliźniąt po imieniu, a nie np. „bliźniaki, chodźcie”. Nauczyciele powinni także włączać inne dzieci do zabaw Twoich bliźniąt (o ile będą się bawić tylko ze sobą), a stopniowo także usadzać ich przy innych stolikach, przydzielać do różnych grup podczas zajęć itp. Koniecznie sprawdź, czy dzieci nie są traktowane w przedszkolu jak jedna osoba, tzn. czy mają osobne wieszaki, szafeczki itp. Poinformuj (podkreśl) różne upodobania dzieci (np. Staś lubi mleko, a Zuzia go nie znosi). To wszystko niby oczywiste, ale w praktyce bywa różnie:)

Nawet będąc w jednej grupie / klasie Twoje dzieci mogą rozwijać swoją indywidualność: jeśli mają różne predyspozycje czy talenty, zapisz je na odpowiednie zajęcia pozalekcyjne (osobno); mogą też mieć różnych kolegów i spotykać się z nimi bez brata/siostry. Mogą mieć osobne szafki, zabawki, a nawet pokoje (jeśli chcą i macie taką możliwość).

Bez względu na to, czy dzieci są w klasie razem, czy nie, na co dzień zadbaj o to, by bywały choć na trochę od siebie oddzielone. Nawet jeśli będzie to oznaczało tylko tyle, że jedno piecze ciasto z tatą, a drugie rysuje z mamą w innym pokoju (o ile te atrakcje są dla dzieci równoważne). Ten miły czas sam na sam z każdym z rodziców jest istotny dla każdego dziecka, nie tylko mającego bliźniacze rodzeństwo.

Pamiętaj, że najlepszym znawcą Waszego dziecka jesteście Wy, Rodzice. Jeśli dalej nie wiesz, co robić, zachęcam do wizyty u psychologa w poradni (żaden wpis nie zastąpi takiego bezpośredniego spotkania), który mając specjalistyczną wiedzę i doświadczenie pomoże Ci spojrzeć na sytuację obiektywnie i wziąć pod uwagę wszystkie aspekty. Rozważ także zdanie innych osób, które znają Twoje dzieci: pań w żłobku/przedszkolu, jeśli już do takiego chodzi, babć, dziadków, znajomych.

Życzę podjęcia dobrej decyzji!

Jeśli masz swoje przemyślenia lub doświadczenia dotyczące rozdzielania bliźniąt w żłobku, przedszkolu czy szkole, bardzo proszę, podziel się nimi w komentarzu poniżej. Pomożesz w ten sposób innym rodzicom podjąć ważną decyzję.

P.S. Ciekawe spojrzenie na rozdzielanie bliźniąt (z perspektywy siostry – bliźniaczki) możecie poznać tutaj.

Fotografia: Jagoda Kowalczyk

Podziel się

Polub Elementarz

Hurra chcesz mnie polubić
Hurra chcesz mnie polubić
INSTAGRAM

Chmurka

adaptacja do przedszkola bagaż na rower; motherhood; woreczki mon petit bleu; Baleron białoruski z szynkowara; karkówka z szynkowara bank mleka; mleko matczyne; Salma Hayek karmi piersią; karmienie czyjegoś dziecka bebczki czekoladowe bezpieczeństwo w samochodzie; foteliki samochodowe; dziecko w aucie bicie dzieci chłopiec bawi się lalkami; co obejrzeć we dwoje co robić z dzieckiem czworaczki z Bydgoszczy; czworaczki; pomoc dla czworaczków czytanie dziecku; jak zachęcić do czytania dobry czas dla dziecka domowa mielonka tyrolska; mielonka z szynkowara dziecko boi się etykietowanie dziecka; rola ojca w życiu dziecka gotowanie dla bliźniąt gotowanie dla niemowlaka instagram instamama jak skutecznie i bezpoleśnie popełnić samobójstwo; jak się zabić; jak odebrać sobie życie jak zwiększyć szansę na bliźniaki karmienie piersią trojaczków; karmienie tandemowe; jak karmić trojaczki kuchnia najtrudniejsze w wychowaniu bliźniąt narodziny niebezpieczne środki czystości; naturalne środki czyszczące odpieluchowanie bliźniąt; nocne odpieluchowanie; nauka korzystania z nocnika pierwsza zupka polisport bilby junior rozszerzanie diety Rummikub; gra rodzinna; fajna planszówka ryba dla niemowlaka; ryba blw samobadanie piersi; samobadanie jąder; gra wstępna sids smażone zielone pomidory; przekąska śmierć w nagrzanym samochodzie spanie z dzieckiem; współspanie; dzielenie snu; bliskość w nocy strzykawka talk-show; prawda w mediach; najpopularniejszy talk-show usypianie przedszkolaka wagon Step2; dla bliźniąt; wózek dla bliźniaków Wielka Sobota; Zmartwychwstanie; religia współspanie bliźnięta ziemniaczki pieczone po żydowsku; ziemniaki po żydowsku